28.06.2021

Sol 3

Jeg spiser ikke koldskål frit,
ubekymret, men nærmest vagtsomt,
halvt modvilligt.

//

Det er ikke noget
man skal ruge over, kan man
sige, man skal bare gå med den;
den tykke, hvide bølge. Sådan har jeg det ikke,
mit forhold til den er blandet, kompliceret,
vågent.

//

Tre upræcise udsagn:

Koldskål trækker tråde til noget, jeg
ikke ved hvad er. Koldskål føles
som om en bondefamilie spøger i den.
Koldskål er den sartes hvide kunstfilm, en
underlig hvid fest.

//

En anden tid, en anden verden.
Noget, som skulle have været væk
for ikke så længe siden, er her endnu.
Det er den fornemmelse, følelsen
af at der gemmer sig noget i den,
den er levende, i bevægelse,
miljøet, kulturen.

//

Det klodsede, klodsede
ord: koldskål. Det griner
nærmest ad mig; en folkelighed,
et lille karneval, en der ikke
bliver særlig gammel
ræber i Norden.

//

Koldskål hører til i det søde
køkken, men den er aldrig rigtigt
faldet til ro, der. Den er for
tung, for naturlig, den rammer
ikke rent. Den er årstids-
og vejrbestemt på en helt
anden måde end is.

//

Mange ville nok ønske at
de kunne opfinde den modstand
der er indbygget i koldskål. Det
er ikke ostens modstand, det
er ikke på den måde.

//

Jeg har ingen interesse 
at mindske det, der taler mig 
imod, for meget. Det kunne være
ved at købe en variant med jordbær.
Omvendt vil jeg heller ikke øge 
det, enten ved at lave den selv eller 
ved at lade den stå uden for køleskabet et
lille stykke tid. Det sidste kan jeg ikke. 
Jeg spiser den med vanilje og 
citron, iskold, og altid alene. 

//

Var det forrige år, de havde
opfundet små kammerjunkere?
Det var så dumt: at fjerne aktiviteten,
ritualet, utilregneligheden. Jeg
bliver ofte irriteret over at jeg ikke lykkes
med at knuse dem i stykker i den
rette størrelse; at det kan stænke lidt
når jeg bruger skeen til det; at
fingrene føles ”mærkelige” 
når jeg har knækket dem 
”over” koldskålen, ned i den. 
Det er sådan det er. 

//

Jeg er god til at tænke og føle
alting itu, og jeg mister meget glæde
og liv på den måde. Det er ikke sådan 
jeg 
har det med koldskål. Jeg spiste det 
i går og i forgårs, begge dage har 
jeg tænkt over det. Jeg kan godt ”lide” 
at opholde mig ved den, 
at arbejde med den. 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar